Selasa, 8 Februari 2011

Mengapakah Kita Perlu Menjaga Kebersihan Alam Sekitar?

Tuliskan beberapa sebab mengapa menjaga kebersihan alam sekitar itu penting. Apakah yang akan berlaku jika alam sekitar kita kotor? Apakah kebaikannya jika alam sekitar kita bersih?

64 ulasan:

AbdulSyakir 4G berkata...

Kita mesti menjaga kebersihan alam sekitar supaya kita boleh menjadi sehat. Kalau kita mengotorkan alam sekitar di mana-mana, kita perlu denda daripada polis dan membuat semua manusia, tumbuh-tumbuhan dan binatang. Kalau alam sekitar kita bersih, kita akan menjadi sihat dan segar. Binatang-binatang sangat suka kalau kita membersihkan tempat tinggalnya. Jadi, semua manusia haruslah membersihkan alam sekitar kita supaya menjadi sihat.

Naufal 4G berkata...

Alam kita penting.Kita harus jaga alam kita supaya,kita tidak mati.Tumbuh-tumbuhun akan mati,(tiada buah,tumbuh-tumbuhan,cendawan)Binatang akan mati kerana tidak ada tumbuh-tumbuhan untuk mereka makan,dan binatang yang makan binatang lain tidak ada daging untuk makan.Dan kita tidak ada daging dan tumbuh-tumbuhan untuk makan!Jangan membuang sampah dengan sembarangan.Cuba fikirkan,alam ini akan jadi kotor,kita sering sakit.Bila kita ternampak seorang yang membuang sampah dengan sembarangan,nasihat mereka yang kita harus nasihat mereka membuang sampah di tong sampah.

Ashsyahid 4D berkata...

Kita harus menjaga kebersihan alam sekitar kita supaya lalat tidak akan serang orang-orang.Kita mesti jangan membuang sampah sembarangan.

Muhamad Syazriel 4B berkata...

Kita mesti menjaga alam sekitar kita supaya kita tidak mati .Tumbuh-tumbuhan pun hendak hidup.Kalau kita membuang sampah sembarangan, kita boleh kena denda.Kalau kita melihat orang membuang sampah sembarangan,kita boleh menegur orang itu kerana berbuatan itu salah.Contohnya:Saya melihat jiran saya membuang sampah di lantai koridor saya . Saya menegur dia supaya dia mengankat sampah yang dia buang.

syukran berkata...

Kita harus menjaga alam sekitar kita.Kalau kita tidak menjaga alam sekitar,alam kita akan jadi kotor.Kita tidak boleh hidup dengan selesa.Contohnya kolam,laut,sungai.Syukran 4C

Siti Noor Amirah 4C berkata...

Kita harus harus menjaga kebersihan alam sekitar.
Kerana untuk kebersihan kita dan kebaikan kita.Kalau kita tidak manjaga kebersihan alam sekitar binatang semua akan mati.Nyamuk akan datang dan ia akan mengacau dunia kita.Nyamuk akan memberi kita kesakitan.Saya pernah nampak orang membuang sampah sembarangan.Saya pun kutip sampah itu dan membuang di sampah yang dekat.Kita harus membuang sampah di tong sampah.Ibu dan bapa saya selalu menasihatkan saya supaya membuang sampah di tong sampah rumah.Ibu dan bapa saya selalu menasihat saya kerana saya selalu membuang sampah di tingkap.Kita harus menjaga kebersihan alam sekitar.

AbdulSyakir 4G berkata...

Saya sangat setuju dengan Naufal. Alam kita sangat penting!

Eryn Hairanie (4C) berkata...

Kita harus menjaga kebersihan di tepi pantai (contahnya): kita tidak boleh membuang sampah di tepi pantai sembarangan sebab sampah itu akan ke laut dan ikan-ikan dan haiwan yang lain boleh mati.Jikakalau udara kita kotor kita akan sesak nafas dan kita boleh mati juga.Kita harus membuang sampah di tong sampah dan selamatkan bumi kita."SELAMATKANLAH BUMI KITA."JANGAN MENGOTORKAN BUMI KITA."

Muhammad Zhafir 4D berkata...

Kita harus menjaga kebersihan alam sekitar kita.Kita akan tidak suka tempat yangkotor.Jika tidak ,haiwan-haiwan dan manusia akan hidup susah.Jika kita ternampak orang yang buang sampah sembarangan,kita mesti tegur dia.

Naufal 4G berkata...

Saya setuju dengan semua ulasan di sini!

syukran 4C berkata...

Saya ingin komen tentang Abdul Syakir 4G memang benar kata-kata Abdul Syakir kerana binatang harus ada tempat tinggal.Terima kasih.

Ira Marisha berkata...

Kita perlu menjaga kebersihan alam sekitar kerana bila alam kita bersih,udara bersih.Jika alam kita kotor,binatang dan juga tumbuh-tumbuhan akan mati.Jika pokok mati binatang tidak akan ada makanan untuk dimakan.
Kita tidak harus:
1. membuang sampah sembarangan.
Kita harus:
Membuang sampah di tempat yang kita harus membuang.
Bye Bye!

Siti Aisyah Humaira 4C berkata...

Kita harus menjaga kebersihan alam sekitar supaya kita tidak jatuh sakit.Kalau udara kita kotor kita tidak boleh bernafas.Jangan membuang sampah di kolam kerana ia boleh menjejaskan ikan-ikan yang ada dalam kolam itu.Kita harus membuang sampah di dalam tong sampah.Kalau kita menjaga alam sekitar,kita hidup aman.

Siti Noor Amirah 4C berkata...

Saya mahu comment tentang AbdulSyakir dan Naufal.Saya setujuh dengan Syakir dan Naufal.Naufal memang betul kalau kita tidak jaga kebersihan kita buah buah tak akan manis.Syakir pun betul kalau kita membuang sampah sembarangan polis akan memberi kita denda.

Suhaila berkata...

Kita harus menjaga kebersihan alam sekitar kita kerana jika kita tidak menjaga kebersihan kita, semua tumbuh-tumbuhan akan mati.Ikan-ikan juga akan mati jika manusia membuang sampah ke dalam kolam-kolam di taman kita.Di udara,burung-burung juga akan mati. Binatang-binatang akan mati jika manusia membuang sampah di alam sekitaran kita. Inilah sebabnya kita harus menjaga alam sekitaran kita.

Naufal 4G berkata...

Banyak orang akan mati kerana alam ini terjadi terlalu kotor!Mari kita selamatkan alam ini!

Irfan Danish 4F berkata...

Kita harus menjaga kebersihan alam sekitar kita.Kalau kita tidak menjaga kebersihan bumi,bumi kita akan menjadi kotor.Jika kita tidak menjaga kebersihan,haiwan-haiwan,manusia dan juga tumbuh-tumbuhan akan mati....>_<

Nur Ixora 4c berkata...

Kita perlu jaga kebersihan alam sekitar untuk kita ada alam yang bersih . Kalau kita tidak jaga kebersihan binatang dan pokok akan mati.Kalau sungai pula kita tidak boleh membuang sampah sembaranggan untuk tidak megotor air. Saya telah bernampak orang membuang sampah dari tingkap pada saya ia tidak boleh membuang sampah begitu kerana ia akan meroksakan alam sekitaran kita .

Shamill 4F berkata...

Kita harus menjaga alam sekitar kerana nanti kita menjadi sakit.
Kita pun mesti menjaga bumi kerana
nanti binatang dan pokok mati.Kita sepatutnya membuang sampah dalam tong sampah.Di pantai kita tidak boleh membuang sampah-sampah sembarangan.Saya dan ibu ternampak
seorang membuang sampah di kaki lima.Kita mesti menjaga bumi sebelum binatan dan pokok-pokok terjadi pupus.

Muhammad Zhafir 4D berkata...

Kita harus menjaga alam,
Tidak buang sampah sembarangan,
Tong sampah ada sampah di dalam,
Yuk kita menjaga alam.

Siti Noor Amirah 4C berkata...

Saya mahu comment tentang Muhammad Zhafir.Kita harus tegur sesiapa jika mereka membuang sampah sembarangan.Tapi kita harus menegur mereka dengan sopan santun.Kita tidak boleh memarahi mereka bila kita menegur mereka.

Ira Marisha berkata...

Saya setuju dengan semua ulasan yang diberikan!!!!!

Eryn 4C berkata...

Saya mahu koment tentang Amirah.Saya sangat setuju dengan Amirah,kita harus menjaga alam sekitar.

Siti Khadijah berkata...

Kita harus menjaga kebersihan alam sekitar kerana tanam-tanaman mengeluarkan oksigen.Ada banyak cara untuk menjaga kebersihan alam sekitar.Kita harus membuang sampah ke dalam tong sampah berdekatan. Ramai orang malas untuk mencari tong sampah.Mereka menjatuhi sampah mereka ke lantai sahaja.Kita juga mesti menggunakan kertas dengan betul kerana kertas dibuat daripada pokok.Kalau kita selalu membuang kertas,lebih pokok akan dipotong.Binatang-binatang seperti burung tinggal di atas pokok.Setiap orang harus menjaga kebersihan alam sekitar.

AbdulSyakir 4G berkata...

Saya setuju dengan Shammil! Kita harus menjaga kebersihan kita

Muhamad Syazriel 4B berkata...

Saya setuju dengan apa yang dikatakan dari Suhaila .Kita mesti menjaga alamsekitar kita supaya binatang tidak mati.

Muhammad Zhafir 4D berkata...

Kita harus menjaga alam,
Tidak buang sampah sembarangan,
Tong sampah ada sampah di dalam,
Alam kita akan di sayang

Irfan 4F berkata...

Kita harus menjaga kebersihan alam sekitar kerana alam kita akan menjadi cantik dan bersih.Jika alam kita kotor,kita tidak boleh hidup dengan selesa.Contohnya,kita boleh membuang sampah di dalam tong sampah.Kita juga boleh mengutip samapah jika kita ternampak samaph itu di lantai.Kita boleh ditangkap daripada polis kalau kita membuang sampah sembarangan.

syukran4c berkata...

Saya setuju dengan irfan

amirul 4B berkata...

kita mesti menjaga kebersihan alam sekitar supaya kita boleh menjadi sihat.kalau kita mengotorkan alam sekitar di mana-mana,kita perlu didenda daripada polis dan membuat semua manusia,tumbuh-tumbuhan dan binatang.kalau alam sekitar kita bersih,kita akan menjadi sihat dan segar.binatang-binatang sangat suka kalau kita membersihkan tempat tinggal mereka.jadi semua manusia haruslah membersihkan alam sekitar kita supaya kita menjadi sihat.

siti khadijah berkata...

Saya setuju dengan shamill

Eryn & Humaira 4C berkata...

Macam faham aja Ira Marisha ni!!

Naufal 4G berkata...

Saya tidak faham kenapa orang hendak tembak binatang yang tidak salah :(.Dan bunuh binatang yang tidak salah=DOSA. Selamatkan binatang dan tumbuh-tumbuhan=Dapat pahala ^_______________^.Kita harus selamatkan binatang yang akan mati nanti contohnya,harimau bintang,beruang salji dan Buaya Orinoco akan mati nanti!Dan...tumbuh-tumbuhan,ada akan mati nanti!Mari kita selamatkan semua binatang dan tumbuh-tumbuhan ini!Ada sampah?Buangnya di tong sampah!

Suhaila berkata...

Saya setuju dengan semua ulasan-ulasan ini!

Ashsyahid 4D berkata...

Saya,syazriel dan Amirul pernah nampak seorang perempuan membuang air tin sembarangan. Amirul berkata kepada saya yang perempuan itu membuang sampah sembarangan.Saya dan Amirul pergi angkat tin air itu.Syazriel berasa kecewa kerana perempuan itu tidak membuang sampah di dalam tong sampah.Kita tiga terus pergi ke woodlands waterfront.Saya sedang memakan dan saya ternampak seorang perempuan tua meninggalkan makananya yang tidak habis di situ.Saya nampak seorang budak lelaki mengangkat makanan itu dan membuangnya di tong sampah.Hari itu sangat pelik.Kepada semua kawanku,kita harus jaga kebersihan alam sekitar.

Irfan Danish 4F berkata...

Kita harus menjaga bumi,
Tidak membuang sampah sembarang,
Jangan mengotorkan bumi,
Bumi kita akan di sayang!!^_^!!'_'!!!

sheik muhd nabil 4c berkata...

Kita harus menjaga kebersihan alam sekitar kerana alam sekitar penting untuk kita. Kalau kita membuang sampah sembarangan di sungai atau laut,haiwan tidak boleh minum air di sungai itu. Kalau semua haiwan-haiwan sudah pupus,kita tidak boleh makan kerana haiwan-haiwan itulah makanan yang kita makan. Haiwan-haiwan pun berasa sedih kerana manusia membung sampahke rumahnya

AbdulSyakir 4G berkata...

Kalau kita menjaga kebersihan,
kita akan menjadi sihat.
Seorang lelaki sedang makan,
dia membuat semua sakit.

Siti Noor Amirah 4C berkata...

Saya setuju dengan Ixora.Kita tidak boleh membuang sampah dari tingkap.Kita tidak boleh membuang sampah dari tingkap kerana sampah itu akan tehentak kepala orang yang di bawah blok.

Irfan 4F berkata...

Saya setuju dengan Abdul Syakir kerana kebersihan alam kiat penting

Tanpa Nama berkata...

hello

Shamill 4F berkata...

Saya sangat setuju dengan komen Syukran shalan <_>

Ixora 4c berkata...

Saya bersetuju dengan Amirah.Saya setuju dengan Amirah kerana ia akan mendatangi nuamuk

syukran 4c berkata...

Jika kita tidak menjaga kebersihan alam sekitar kita akan boleh jatuh sakit.

Siti Noor Amirah 4C berkata...

Syukran betul kerana kalau kita membuang sampah sembarangan kita tak akan hidup dengan selesa.Saya setujuh debgan Syukran.

Naufal 4G berkata...

Dan,saya suka,(fikir)semua binatang lainkan lipas dan...semua seranggaa..errr..kotor sangat?Nampak,saya akan lari!!!Semut,dia tidak kacau saya,selamat dia!Kacau saya,minta maaf..saya harus bunuh dia :(

Muhammad Zhafir 4D berkata...

Saya setuju dengan semua ulasan.
Semua ulasan baik sekali.
;)

Ali berkata...

Kita harus menjaga alam kita supaya kita boleh hidup selesa.Kita ada banyak pilihan untuk menahan orang membuang sembarangan di tumbuh-tumbuhan dan juga di laut.Semua orang tidak boleh makan kalau tumbuh-tumbuhan kita kotor.Binatang akan mati kalau sekeliling kita kotor.Binatang tidak ada makan dan mereka akan mati kelaparan di dalam hutan.Alam kita akan menjadi kotor dan banyak orang akan mati.Binatang-binatang yang kotor semua akan datang dan mereka akan membuat kita sakit.Kita boleh cuba untuk membersihkan sekeliling kita.Semua orang akan hidup selesa kalau sekeliling kita bersih>

Irfan Danish 4F berkata...

Bye....^_^...

shaffryn berkata...

kita harus menjaga alam sekitar kita.Pokok-pokok mengeluarkan oksigen dan memberikan rumah untuk banyak binatng.Kalau kita tidak menjaga kebersihan,banyak binatang akan mati kerana termakan sampah.Ikan juga mati kerana mereka boleh termakan benda yang tajam.Kita tidak membunuh binatang,kita juga tidak menunjuk hormat.kita harus menjaga kebersihan kalau tidak,ini akan berlaku.

Muhammad Zhafir 4D berkata...

Saya pernah ternampak kawan saya membuang kotak minumannya di kantin apabila sedang memakan.Saya menergurnya tapi dia tidak peduli.Dia lari sahaja ke tandas dengan pantas.Bila saya nak bawa pinggan saya ke dalam mangkuk,saya membuang minumannya sekali.

amni aisyah berkata...

kita harus menjaga alam sekitar agar tidak tercemar dek asap, sampah yg dapat mengotorkan alam kita. Jadi kita harus menjaga alam sekitar. Jangan buang sampah-sarap merata-rata ya. Kita haruslah menyayangi alam sekitar.<__> ^__^

amni aisyah berkata...

saya setuju dgn semua ulasan walaupun ada sesetengahnya yg x menarik tapi saya gembira kerana kamu semua dpt membuat ulasansendiri.

zairul berkata...

bagus kamu semua telah memberi saya cadangan untuk membuat kerja sekolah

Unknown berkata...

Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih semua

Tanpa Nama berkata...

Nyltah

Unknown berkata...

Jika kebersihan tidak dijaga ,maka tubuh yang sihat akan diduga.Oleh itu,jika tidak mahu badan diduga kita mestilah menjaga kebersihan.

Unknown berkata...

Saya x pasti la betul ke x

Unknown berkata...

Jwpn yg amat tibe

Unknown berkata...

Kita harus menjaga kebersihan supaya di muka bumi ini kita boleh hindarkan dari penyakit berjangkit,boleh menghirup udara yang segar,mengurangkan populasi serangga yang berbahaya seperti nyamuk,tikus dan lain lain...

Unknown berkata...

Ya saya setuu sangat 🤩

SenPai berkata...

Kita harus menjaga alam sekitar supaya longkang tidak tersumbat dan dapat mengelakkan terjadinya banjir kilat 🤧