Ahad, 14 April 2013

Sikap Berani

Sikap berani adalah sikap yang terpuji. Kita harus berani menegur perbuatan kawan kita yang salah. Kita juga harus berani melaporkan jika kita dibuli oleh orang lain. Apakah yang akan berlaku jika kawan kita melakukan kesalahan atau perbuatan yang tidak baik tetapi kita tidak menegur perbuatannya? Apakah yang akan berlaku jika kita dibuli tetapi berasa takut untuk melaporkan perkara itu?

32 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1)Kawan kita akan membuatnya lagi dan pada dewasa dia akan teruskan membuat itu lagi.

2)Kita akan dibuli lagi tetapi kita sepatutnya melaporkan dengan cepat.

Aiman Jefren
Kelas 4F

Tanpa Nama berkata...

test

Tanpa Nama berkata...

Kita mesti berani.Kerana kalau kita tidak menegur perbuatan yang tidak baik,orang yang melakukan jahat itu tidak akan menyedar apa yang dilakukannya dan dia akan membuat jahat lagi.Kalau kita kena buli kita mesti bilang ke orang tua atau cikgu,buli ialah kesalahan yang besar,buli itu akan membuli anda lagi kalau kita tidak membilang cikgu.kita mesti berani mempertahankan diri.Kalau kita penakut habislah kita dipenyetkan oleh orang jahat.

Fathullah 4G

Tanpa Nama berkata...

Kawan kita tidak akan belajar pelajaran dan mengganggu pelajaran cikgu dia akan mengganagu kawan-kawan yang lain dan mereka tidak dapat mempelajari apa cikgu ajar.
Buli itu akan membuat kerja yang sama dan membuli orang lain dan mencuri benda orang lain dan bila dia sudah besar di dalam buku rekod mereka ada rekod apa dia mencuri di masa dulu.
Nurhaziq Jezi 4D

Tanpa Nama berkata...

Pada suatu hari Ali dan Hakim hendak pergi ke kedai yang ada barang yang cantik.Ali tiada ada duit dia terus mengambil pena hijau yang canik.

"Ali apa awak buat tu?",kata Hakim."Saya tiada duit.Saya harus ada pena hijau!",kata Ali.

"Apa harus saya lakukan?",kata Hakim kpada dirinya."Ali kawan ialah kawan baik saya.Harus saya melaporkan kepada penjual itu?

Hakim menuju ke penjual kedai itu. Dia melaporkan kepada penjual kedai itu tanpa Ali hendak mencuri pena hijau.Penjual itu memarahi Ali dan mengucapkan terima kasih kepad Hakim.
Ilham 4C

Tanpa Nama berkata...

kami harus memberi tahu cikgu-cikgu apa yang belaku ialah... 1 kawan kami akan meneruskan benda buruk tersebut.Ini akan merusakan masa depannya!2saya,kawan-kawan saya dan budak-budak lain akan di buli oleh buliitu jadi saya harus mem beri tahu1penjual tersebut2cikgu disiplin atau cikgu lain pun boleh:)

Aiman Rupie
kelas 4D

Tanpa Nama berkata...

Kawan saya yang membuat perbuatan buruk itu akan menyebarkan kepada rakan-rakan saya yang lain dan mereka akan tercedera dan diganggu. kawan saya akan memanggil dari pengawas sekolah. Pengawas itu akan memberitahu guru dan memarahi saya dan kawan saya yang membuat perkara buruk itu.

Saya akan tercedera dan rakan saya akan tercedera juga. Keluarga saya juga akan dipukul jika saya tidak memberitahu guru saya. Guru saya akan memanggil saya kerana saya tidak melaporkan kepada guru tentang perbuatan itu.

Mubasysyir Kahar 4F

Tanpa Nama berkata...

Kita harus beranikan diri kerana buli itu akan membuli kita lagi.Kita harus memberanikan diri dan melamporkan kepada cikgu kelas atau ibu bapa kita.Pembuli itu akan berhenti memebuli kita.Kita akan rasa selamat daripada pembuli.Kita tidak akan rasa bersalah pada pembuli itu lagi.Membuli itu salah kerana pembuli itu akan cederakan kita dan sakitkan hati kita.Pembuli itu juga akan membuli orang lain dan selain kitaOrang lain dan juga kita akan jadi mangsa.Kita tidak boleh memebenarkan buli itu membuli kita lagi.Kita harus melamporkan kepada guru kelas,guru sekolah atau ibu bapa.Alysa NAtasya,kelas 4A.

Tanpa Nama berkata...

kalau saya tidak menegur kawan saya,dia akan terus menggangu kawan saya yang mahu belajar.Dia tidak akan belajar dan tidak dapat belajar apa-apa.

Haziq hilmi 4D

Tanpa Nama berkata...

Jika saya dibuli,saya boleh bersikap berani yang boleh menyelamatkan perasaan saya dan juga perasaan kawan-kawan saya dengan melaoporkan buli-buli tersebut ke guru.Apabila kawan saya mencuri, saya akan melaporkan mereka ke guru atau menegur perbuatan mereka.Mereka tidak sepatutnya membuat perbuatan itu kerana itu boleh membahayakan dirinya dan juga keluarga mereka.
Iman Thaahirah Bte Mohd Tahir
4E(7)

Tanpa Nama berkata...

1)Kawan kita akan membuatnya lagi dan dia tidak tahu apa kesalahannya.Kita harus melaporkan dan memberitahunya supaya berhenti perbuatan itu kerana kalau kita tidak membilangnya,dia akan membuatnya sebagai membiasaan kepadanya.Dia juga akan menyalahkan kita kerana kita tidak memberitahunya untuk berhenti.
2)Jika kita tidak melaporkan yang kita dibuli,orangn itu akan membuatnya lagi dan tidak akan berhenti.Pada dewasa nanti dia akan ditangkap dari polis yang bertugas.

Aiman Jefren
Kelas 4F

Tanpa Nama berkata...

1.Kita harus memberitahu dia berhenti melakukan perkara yang salah kerana dia akan mengganggu murid-murid lain yang sedang belajar.Dia juga akan didenda oleh gurunya.2.Saya tidak akan melawan kerana saya akan dipukul dan saya berasa amat takut dengan pembuli itu.Saya akan memeberitahu guru disiplin atau guru-guru yang lain. Daripada:Aliah Maisarah 4C

Tanpa Nama berkata...

Q1. Kalau kawan saya membuat perbuatan yang salah saya akan menegur perbuatan itu dan melaporkankepada cikgu yang bedekartan.Kalau kita tidak melaporkan perbuatan dia.Dia akan membuat perbuatan itu lagi


Q2.Kalau ada orang lain yang membuli saya atau kawan saya,saya akan malaporkan kepada cikgu kalau kita takut,mereka/dia akan buli kita lagi.

Abdul Rahman,4A

Tanpa Nama berkata...

Jika saya bersikap berani, saya boleh mempertahankan diri saya apabila seseorang buli saya. Saya juga boleh menggunakan sikap itu apabila kawan saya mencuri. Saya boleh memberitahunya untuk berhenti kerana itu adalah sikap yang tidak baik. Dia sepatutnya membeli benda itu atau melaporkan kepada penjual kedai.
Nur Syafiqah
4G (15)

Tanpa Nama berkata...

Kalau saya ternampak kawan saya membuli murid-murid lain, saya akan melaporkan kepada cikgu.Kalau tidak,mereka akan menerus perbuatan mereka dan mereka akan membuli kami.

Tanpa Nama berkata...

Kita harus menjadi berani kerana kalau kita kena buli,kita harus menjadi berani untuk melaporkan masalah itu kepada guru.Buli itu pun harus menjadi berani untuk bertanggung jawap.Jikalau kita diam sahaja buli itu akan membuli kita dan orang lain.Buli itu kadang-kadang penakut kerana kalau polis datang mereka akan lari.

Umar 4G

Tanpa Nama berkata...

Jika tidak melaporkan perbuatan mereka,mereka akan bersambung membuat perkara itu dan murid-murid lain akan dibuli oleh pembuli itu.

Jika tidak melaporkan kepada guru, pembuli itu akan bersambung membuli kita kerana mereka akan berasa kita lemah dan tidak boleh memberhentikan perbuatan mereka.Mereka akan bersambung perbuatan mereka dan mereka akan membuli murid-murid yang lain.

Aaliyah

4B

Tanpa Nama berkata...

Dia tidak akan belajar daripada perbuatannya dan dia akan bersambung perbuatannya.Kalau kita takut untuk melaporkan perkara itu kita akan rasa sakit dan orang yang buli kita akan bersambung perbuatannya.



Hazim 4G

Tanpa Nama berkata...

Sikap berani adalah sikap yang terpuji. Kita harus berani menegur perbuatan kawan kita yang salah. Kita juga harus berani melaporkan jika kita dibuli oleh orang lain. Kawan kita akan melakukan perbuatannya selamanya.Kita harus menegur ke cikgu kalau ada orang yang membuli kita.Kita harus berani menegur kalau tidak perkara itu akan belrlaku lagi. Sufyan Atsauri 4B

Tanpa Nama berkata...

1.Kawan kita akan membuat perkara itu lagi dan menganggu murid-murid yang sedang belajar. 2.kita akan dibuli dan menganggu murid-murid yang lain dan jika saya adalah pengawas, saya akan memberitahu cikgu atau seorang dewasa kerana perkara itu akan menjadi mengulangi, dan buli itu akan menghukum. Izza 4C

Tanpa Nama berkata...

Kalau kita tidak menegur perbuatannya,dia tidak akan ditangkap oleh polis .Dia juga akan bersambung membuat perkara itu.Kalau kita tidak memberitahu cikgu,dia tidak akan dimarahi oleh guru besar atau guru.
Kalau kita dibuli oleh buli yang jahat dan tidak melaporkan perkara itu,kita akan ditumbuk dengan dia.Dia akan bersambung membuli orang ke sesiapa pun.

Shalynn 4G

Tanpa Nama berkata...

Sikap berani adalah sikap yang terpuji. Kita harus berani menegur perbuatan kawan kita yang salah. Kita juga harus berani melaporkan jika kita dibuli oleh orang lain. Apakah yang akan berlaku jika kawan kita melakukan kesalahan atau perbuatan yang tidak baik tetapi kita tidak menegur perbuatannya? Apakah yang akan berlaku jika kita dibuli tetapi berasa takut untuk melaporkan perkara itu?

Jika kita tidak melaporkan kawan buli

zandani

Irfan Naufal 4C berkata...

Dia menyuruh kawannya untuk temannya.Kalau kita tidak berani, kita akan menjadi takut.kita pun boleh melaporkan ke cikgu atau ke ibu bapa.kalau buli itu buli kita lagi,kita harus sabar dan jangan mendekat buli itu dan melaporkan ke cikgu atau cikgu disciplin.Kita pun jangan menjadi buli kalau tidak,kita akan kena denda atau kena ditention.

Tanpa Nama berkata...

Kita harus menugur perbuatan kawan yang salah kerana dia akan membuat perbuatan yang salah lagi.Kalau kita dibuli oleh seorang yang jahat dan tidak melaporkan kepada cikgu,orang itu akan membuli orang lain.

Kalau kita dibuli dan tidak melaporkan kepada cikgu,kita akan menderita singga bila-bila.Selepas kita pergi ke sekolah yang besar,orang itu akan membuli orang yang lain.

Akmal,4A

Tanpa Nama berkata...

1)jika kawan saya membuat perbuatan salah saya akan melaporkan ka kaunsellor

2)Apa yang akan berlaku ialah case buli ini akan membesar.

Zahwan Ilham Dhany Bin Zulkiflee

(4C)

Tanpa Nama berkata...

Apabila saya ternampak seseorang sedang buli orang lain,saya akan tegur dia atau mengatahui cikgu. Saya tidak boleh mebiarkan mereka kerana mereka tahu yang tidak seseorang akan mengatahui seorang cikgu dan mereka akan buli lebih banyak orang. Kita harus sikap berani dan jangan menjadi seorang yang penakut.Kita harus menolong mangsa-mangsa buli itu kecewa dan kita akan tegur buli-buli itu untuk berhenti buli orang lain.Apabila kita dipilih untuk menjadi pengawas kita akan mengajar buli yang perbuatan mereka salah.

-Miresha 4G

Tanpa Nama berkata...

Apakah yang akan berlaku jika kawan kita melakukan kesalahan atau perbuatan yang tidak baik tetapi kita tidak menegur perbuatannya? Apakah yang akan berlaku jika kita dibuli tetapi berasa takut untuk melaporkan perkara itu?

Saya akan berasa salah kerana saya tidak menegur kepada mereka apa kawan saya membuat dan mereka akan melakukan perbuatan yang lebih salah.Mereka pun boleh pergi ke polis kerana membuat salah.

Orang-orang yang buli kita akan di memberitahu kepada cikgu dan akan dimarahi kerana membuat salah.

Fiona 4D

Tanpa Nama berkata...

Mereka akan melakukan perbuatan yang lebih salah kerana kita tidak menegur apa yang mereka membuat salah.Mereka mesti tahu apa yang betul dan apa yang salah.Itu adalah sebaliknya mereka dapat belajar untuk menjadi murid-murid yang baik.

Orang-orang yang buli kita akan buli kita lagi sekali kerana mereka tahu yang kita senang kena buli.Kita mesti memberitahu guru untuk mengambil keselamatan mereka.


NAME:Karimah Shaharzad CLASS:4F

Tanpa Nama berkata...

Kalau saya ternampak seorang budak yang sedang membuli seorang murid di sekolah saya, saya akan melapurkan kepada cikgu saya kerana itu ialah perbuatan yang salah.Tetapi, kalau saya tidak melapurkan kepada cikgu saya, mangsa itu akan bersambung membuli kawan-kawan saya yang lain.Saya mesti bersikap berani kerana saya akan menolong kawan saya yang kena buli. Ishira4G

Tanpa Nama berkata...

Sikap berani adalah sikap yang terpuji.Kawan kita akanuatperbuatannya.Orang yang buli kita akan buli orang lain kerana kita tidak melaporkan perbuatannya kepada guru. Sufiyan aidil 4b

Tanpa Nama berkata...

dia akan bersambung perbuatannyadan dia tidak akan belajar dari perbuatannya.kalau kita tidak melaporkan pekara itu pekara itu akan berlaku lagi sampai kita melaporkannya dan perkara itu boleh terrjadi kepada seorang lain.orang yang terlibat dalam pekara itu boleh dicedera atau dimarahi oleh guru.

qawim 4g

Tanpa Nama berkata...

Apabila kita ternampak seorang yang sedang buli rakan kita atau budak lain, kita harus melaporkan kepada guru atau orang dewasa kerana kalau kita tidak melaporkan, buli itu tidak akan berhenti.Apabila kita ternampak rakan kita atau budak lain mencuri barang di kedai, kita harus melaporkan kepada guru atau orang dewasa kerana kalau kita tidak melaporkan, mereka tidak akan berhenti. Jadi kalau kita nampak rakan atau budak lain kita harus melaporkan.

Mira Sorfina 4G